onsdag 13 februari 2013

Årets starkaste varumärke

Tidningen Relation, en Uppsalabaserad näringslivstidning, har utsett årets starkaste personliga varumärken. Högst på listan kom Mattias Klum, äventyrare och naturfotograf med passion för naturen. Motiveringen var att Klum är "ständigt intressant och inspirerande med en tydlig agenda.." Tvåa blev kommunalrådet Ebba Busch (kd) som i en artikel i Upsala Nya Tidning själv konstaterade att ett ökande kändisskap ställer ökade krav på att hon lever som hon lär:

- Det är viktigt att person och budskap går ihop, säger hon i artikeln.

Och just detta är kärnan i både det autentiska ledarskapet och det personliga varumärket: att man vet vem man är och vad man står för, och att man lever som man lär.

Jag fick frågan av Upsala Nya Tidning vad som behövs för att utveckla ett starkt personligt varumärke - och om alla behöver ett varumärke.

Att utveckla ett personligt varumärke handlar om att ta sig själv på allvar. Det handlar om att våga gå sin egen väg och att stå för sina värderingar. Och det handlar om att vilja bidra till sin omvärld.

Ytterst handlar det om att inse att varje dag har en mening, att man måste styra mot sin egen ledstjärna och veta varför man gör det man gör.
Läs artikeln här.