torsdag 21 februari 2013

Nu är boken här!

Kära vänner!

Nu är den här! Idag lanseras boken Lean med hjärta och kreativitet - om autentiskt ledarskap och kommunikation. 

Det är nästan precis ett år sedan vi började, min medförfattare Monika Wendleby och jag, i vår mission att verka för äkta lean.

Äkta lean grundar sig i respekten för den enskilda människan, och strävan efter att minimera slöserier med människors resurser: tid, engagemang och kreativitet. Äkta lean är inte time management, eller att strömlinjeforma, det handlar om att undvika allt som inte skapar värde, om att utveckla och växa, om att sträva efter sin vision.

Det var därför med bedrövat hjärta man kunde läsa Financial Times stora uppslag om Amazon, ett företag som med förvånansvärd uppriktighet talar om människor som mänskliga robotar, och om medarbetare som berättar om säkerhetskängor som är så "standardiserade" att de inte passar någon, och alla får rådet att smörja in fötterna med vaselin!

I vårt arbete med att utveckla standarder för lean kommunikation är ledstjärnan respekt för människan - de som arbetar internt med kommunikationen lika väl som den externa kunden - med målet att i varje steg tillföra värde. Detta arbete är ständigt pågående, och alla inblandade -medarbetare och kunden - ger återkoppling och förslag till förbättringar. Standarderna har minskat slöserier och ökat utrymmet för kreativitet. Och där är lean i ett nötskal:

  • Respekt för människan
  • Värde för kunden i fokus
  • Eliminering av slöserier
  • Standardiseing av verktyg för att frigöra energi och kreativitet
Visst är det skillnad på kunskapsintensiva verksamheter och massproducerade tjänster som på Amazon. Men redan på Toyota (ursprunget till lean)talar man om helhetssyn, om organisationens bidrag till det omgivande samhället och om respekt för människan. Förlorar man denna helhetssyn och bara ser till ägarnas vinst och till effektiva kundleveranser har man missat poängen med lean. Då är det inte äkta lean.

Idag lanseras boken om äkta lean och vi är så jätteglada över att få vara med och verka för äkta lean. Äkta lean öppnar möjligheter till tillväxt och hållbar utveckling med respekt för den enskilda människan. Detta är vår mission.

onsdag 13 februari 2013

Årets starkaste varumärke

Tidningen Relation, en Uppsalabaserad näringslivstidning, har utsett årets starkaste personliga varumärken. Högst på listan kom Mattias Klum, äventyrare och naturfotograf med passion för naturen. Motiveringen var att Klum är "ständigt intressant och inspirerande med en tydlig agenda.." Tvåa blev kommunalrådet Ebba Busch (kd) som i en artikel i Upsala Nya Tidning själv konstaterade att ett ökande kändisskap ställer ökade krav på att hon lever som hon lär:

- Det är viktigt att person och budskap går ihop, säger hon i artikeln.

Och just detta är kärnan i både det autentiska ledarskapet och det personliga varumärket: att man vet vem man är och vad man står för, och att man lever som man lär.

Jag fick frågan av Upsala Nya Tidning vad som behövs för att utveckla ett starkt personligt varumärke - och om alla behöver ett varumärke.

Att utveckla ett personligt varumärke handlar om att ta sig själv på allvar. Det handlar om att våga gå sin egen väg och att stå för sina värderingar. Och det handlar om att vilja bidra till sin omvärld.

Ytterst handlar det om att inse att varje dag har en mening, att man måste styra mot sin egen ledstjärna och veta varför man gör det man gör.
Läs artikeln här.

fredag 1 februari 2013

Bra chefer är autentiska ledare


– Vad är en bra chef?

Jag fick frågan av Aftonbladet häromdagen, med anledning av en artikel i Dagens industri som beskrev vad som kännetecknar en dålig chef.

Ja, vad är en bra chef? Sammanfattningsvis kan man säga att en bra chef är autentisk, kommunikativ och kan delegera:
  •  En bra chef bottnar i sig själv och sitt eget ledarskap
  • En bra chef tror på det hon gör
  •  En bra chef har ett personligt engagemang i själva uppdraget – det handlar inte om pengar, prestige eller makt, det handlar om att göra nytta för andra
  • En bra chef tänker långsiktigt, och styrs inte av kortsiktiga belöningar eller rädsla
  • En bra chef kan förklara uppdraget: ”Vilka är vi?”, ”Varför finns vi?” och ”Vad är vi till för?”
  • En bra chef lyssnar
  • En bra chef gör det han säger, och säger det han gör – ord och handling talar samma språk
  • En bra chef omger sig inte med ja-sägare, utan låter sig utmanas – medarbetare som vågar utmana blir mer engagerade och bidrar på så sätt mer till verksamheten
  • En bra chef ser problem som möjligheter att utvecklas, och straffar inte misstag
  • En bra chef gör sina medarbetare trygga – det är OK att göra misstag
  • En bra chef vågar ta ett steg tillbaka, ägnar sig inte åt kontroll, utan coachar medarbetarna att själva ta ansvar
Läs intervjun i Aftonbladet!
Läs mer om nya boken här!